Membangun Rumah Tangga

Membangun Rumah Tangga

BAGIKAN

Sejenak pagi (hujan yg tiada henti dari bogor).
ASAS RUMAHTANGGA – BUKAN SEKADAR IJAB QABUL

APABILA seorg laki2 & wanita diijab qabulkan mk terbinalah apa yg disebutkan sebagai “rumahtangga”. Mungkin inilah tafsiran kebanyakan org apabila ditanyakan maksud rumahtangga (RT)

Akan tetapi Islam melihat RT lebih daripada itu. Bahkan Islam merupakan sistem kekeluargaan. Islam memandang RT sbg tempat perlindungan, pertemuan & kediaman. Di bawah naungan RT, berlaku pertemuan di antara hati-hati itu pertemuan yg ditegakkan di atas kasih mesra, saling simpati, saling lindung melindungi, saling berbudi, juga ditegakkan atas menjaga dan memelihara kesucian diri. Di bawah lindungan RT juga lahirnya anak2 & suburnya muda mudi. Dari RT memanjangnya tali hubungan kasih sayang & hubungan saling bantu membantu.

Krn itulah al Qur’an menggambarkan RT dg gambaran yg halus & lembut itu gambaran hubungan yg terpancar darinya rasa kasih mesra. Gambaran hubungan yg memperlihatkan gambaran yg teduh dan embun2 yg basah & gambaran hubungan yg melepaskan aroma yg semerbak harum.

“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia telah menciptakan untuk kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepada mereka dan Allah jadikan di antara kamu perasaan mesra dan kasih sayang.”  (Ar Rum: 21)

 “Mereka (isteri-isteri) adalah pakaian bagi kamu dan kamu adalah pakaian bagi mereka.”  (Al Baqarah: 187)

Itulah hubungan di antara jiwa dengan jiwa, hubungan ketenteraman dan kemantapan, hubungan kemesraan dan kasih sayang dan hubungan perlindungan dan budi baik, malah dari ungkapan kata-kata al Qur’an itu sendiri kita dapat merasakan perasaan kerinduan dan kemesraan.

Islam memberi segala perhatian dan jaminannya kepada rumahtangga ini sebagai tempat semaian atau tempat pertemuan keluarga. MasyaAlloh La quwata illah billah.

image

TINGGALKAN KOMENTAR